Kom igång med storytelling
Kom igång med storytelling
En workshop för dig som vill lära dig hantverket i storytelling och få verktyg för att bygga en bra berättelse
OM WORKSHOPEN
Det här är en heldags mycket praktisk kurs om hur du konstruerar och framför en bra story. Som material använder vi de utkast till berättelser som deltagarna tagit med till workshopen.
Dagen inleds med en introduktion till storytelling, därefter går vi igenom byggprocessen steg för steg; vi definierar syftet och mottagarna, analyserar grundstoryn, mejslar fram och finslipar berätelsen för att därefter fila på framförandet.
Under den här workshopen ligger fokus i huvudsak på muntligt berättade stories. Du får också lära dig grunderna i vad du bör tänka på om din story ska kommuniceras i skrift, varje mediekanal har sin egen dramaturgi.
Den som vill bli bra på att berätta behöver också vara bra på att lyssna, både på orden och till det som sägs utan ord. Under dagen lyssnar ni på varandras stories och hjälper varandra att vaska fram själva kärnan så att budskapet och syftet med storyn blir glasklart.
En inspirerande workshop som blåser liv i din skaparkraft och ger dig verktyg för att bygga stories! Välkommen.
INNEHÅLL
Öppna upp för berättande -
aktivera fantasi och kreativ
Styrkan i storytelling - det vetenskapliga perspektivet
Berättarteknik, dramaturgi
och struktur
Att finna och förfina storyns
bärande budskap
Ordvalen, kroppsspråket, rösten
och publikkontakten
Att omvandla storytelling till
story writing
Framföranden, feedback och utvecklingstips
En inspirerande workshop som blåser liv i din skaparkraft och ger dig verktyg för att bygga stories! Välkommen.
KURSFORMAT
Workshop - heldag, 6-12 personer
Interaktiv föreläsning, 60-90 minuter < 100 personer
En workshop för dig som vill lära dig hantverket och få verktyg för att
bygga bra berättelser.
Det här är en heldags kurs i hur du formulerar, strukturerar och framför en bra story. Som träningsmaterial använder vi de utkast till berättelser som du och de andra deltagarna valt ut och tagit med er till workshopen.
Upplägget
Dagen inleds med en kort, kul och lärorik introduktion till storytelling, därefter ger vi oss raskt in i bygg-processen. Vi går igenom den steg för steg; bestämmer syftet med berättandet, definierar mottagarna, analyserar grundstoryn, mejslar fram berättelsen, finslipar på detaljerna och väver samman alltihop till en story. Därefter framförs alla berättelser med feedback och gem-ensamma reflektioner.
Storylistening
Storytelling handlar minst lika mycket om storylistening - för att berätta måste man kunna lyssna både till till orden och till det som sägs utan ord. Under dagen lyssnar ni på varandras stories och hjälper varandra att vaska fram själva kärnan så att budskapet och syftet med storyn blir glasklart.
Storywriting
Den här workshopen fokuserar på muntlig berättade stories. De kan förstås kommuniceras även i skrift, men varje mediekanal kräver sin dramaturgi. Vi går igenom några riktlinjer för vad man bör tänka på.
Vill du att jag berättar mer?
Vill du veta mer om den här inspirerande workshopen som blåser liv i din skaparkraft och ger dig några verktyg för att bygga stories?
Välkommen att kontakta Susanne!
MÅLGRUPP
En workshop för dig som vill få
andra att lyssna, beröras och
minnas
KURSINNEHÅLL
Öppna upp för berättandet - aktivera fantasi och kreativitet
Styrkan i storytelling - det vetenskapliga perspektivet
Berättarteknik, dramaturgi
och struktur
Att finna och förfina storyns
bärande budskap
Ordvalen, kroppsspråket, rösten
och publikkontakten
Att omvandla storytelling till
story writing
Feedback och utvecklingstips på
din story
KURSFORMAT
Workshop - hel- eller halvdag
6-12 personer
Interaktiv föreläsning på 60-90 minuter < 100 personer
Att berätta är lika självklart för oss som att andas. Så fort vi träffas berättar vi saker för varandra; om sånt som hänt, sånt vi sett och sånt vi hört. Om sensationer, om sinkaduser och om petitesser. Alla kan det och alla gör det, mer eller mindre bra, men knorren är att berättandet är något alla känner igen. Ur denna kollektiva självklarhet har begreppet "storytelling" vuxit fram som ett strategiskt verktyg för påverkan. Styrkan ligger i det visuella och det emotionella; en bra story framkallar bilder i våra hjärnor, väcker våra känslor och stannar kvar i vår minnesbank.
Men för att en story ska påverka i riktningen vi önskar krävs en medveten strategi.
OM WORKSHOPEN
Det här är en mycket praktisk kurs om storytelling där du lär dig grunderna i hantverket och får verktyg för att bygga en berättelse.
Vi börjar med en kort introduktion till storytelling, därefter ger vi oss raskt in i det praktiska arbetet. Vi går igenom byggprocessen steg för steg; definierar syftet med berättandet och målgruppen, analyserar grundstoryn, mejslar fram och finslipar berättelsen för att därefter uppmärksamma själva berättandet. Det handlar om disposition och ordval men även om röstnyanser, kroppsspråk, mottagaranpassning med mera - allt beroende på om storyn ska berättas eller publiceras.
Varje mediekanal har sin egen dramaturgi. Den här workshopen fokuserar i huvudsak på storytelling - alltså den muntligt berättade storyn, men tar även upp riktlinjer för vad du bör tänka på om din story ska publiceras.
Du får också träna dig i lyssnandets svåra konst. Den som vill bli bra på att berätta behöver också, av flera skäl , vara bra på att lyssna. Ett utvidgat lyssnande hjälper dig upptäcka värdet i de berättelser som redan finns runt omkring dig. Berättelser, som du efter den här workshopen kan förfina och låta jobba för dig och din verksamhet. Klok kommunikation helt enkelt.
MÅLGRUPP
Det här är en workshop för dig som vill komma igång med storytelling. Du som ska promota idéer och varumärken, förmedla komplexa fakta, sprida kunskap eller har andra viktiga budskap att förmedla. En inspirerande workshop som blåser liv i din skaparkraft och ger dig några praktiska verktyg för att bygga stories!
KURSINNEHÅLL
Öppna upp för berättande -
aktivera fantasi och kreativitet
Styrkan i storytelling - det vetenskapliga perspektivet
Berättarteknik, dramaturgi
och struktur
Att finna och förfina storyns
bärande budskap
Ordvalen, kroppsspråket, rösten
och publikkontakten
Tips för att omvandla story-
telling till story writing
Story listening
Framföranden, feedback och utvecklingstips
KURSFORMAT
Workshop - heldag,
6-12 personer
Interaktiv föreläsning,
60-90 minuter < 100 personer
"Så bygger du en story"
En workshop för dig som vill lära dig hantverket och få verktyg för att
bygga bra berättelser.
Det här är en heldags kurs i hur du formulerar, strukturerar och framför en bra story. Som träningsmaterial använder vi de utkast till berättelser som du och de andra deltagarna valt ut och tagit med er till workshopen.
Upplägget
Dagen inleds med en kort, kul och lärorik introduktion till storytelling, därefter ger vi oss raskt in i bygg-processen. Vi går igenom den steg för steg; bestämmer syftet med berättandet, definierar mottagarna, analyserar grundstoryn, mejslar fram berättelsen, finslipar på detaljerna och väver samman alltihop till en story. Därefter framförs alla berättelser med feedback och gem-ensamma reflektioner.
Storylistening
Storytelling handlar minst lika mycket om storylistening - för att berätta måste man kunna lyssna både till till orden och till det som sägs utan ord. Under dagen lyssnar ni på varandras stories och hjälper varandra att vaska fram själva kärnan så att budskapet och syftet med storyn blir glasklart.
Storywriting
Den här workshopen fokuserar på muntlig berättade stories. De kan förstås kommuniceras även i skrift, men varje mediekanal kräver sin dramaturgi. Vi går igenom några riktlinjer för vad man bör tänka på.
Vill du att jag berättar mer?
Vill du veta mer om den här inspirerande workshopen som blåser liv i din skaparkraft och ger dig några verktyg för att bygga stories?
Välkommen att kontakta Susanne!
MÅLGRUPP
En workshop för dig som vill få
andra att lyssna, beröras och
minnas
KURSINNEHÅLL
Öppna upp för berättandet - aktivera fantasi och kreativitet
Styrkan i storytelling - det vetenskapliga perspektivet
Berättarteknik, dramaturgi
och struktur
Att finna och förfina storyns
bärande budskap
Ordvalen, kroppsspråket, rösten
och publikkontakten
Att omvandla storytelling till
story writing
Feedback och utvecklingstips på
din story
KURSFORMAT
Workshop - hel- eller halvdag
6-12 personer
Interaktiv föreläsning på 60-90 minuter < 100 personer
INGENTING ÄR NYTT
UNDER SOLEN
Människan är en berättande varelse. I årtusenden har vi delat berättelser med varandra, om allt från små vardagliga incidenter till sensationella händelser. Berättande är bekant för alla och alla kan redan berätta, det är lika självklart för oss som att andas. Ur denna självklarhet har begreppet "storytelling" mejslats fram som ett strategiskt verktyg för påverkan och relationsskapande .
Styrkan i storytelling ligger i det visuella och emotionella. En berättelse framkallar bilder i våra hjärnor, adresserar våra sinnen, väcker våra känslor och gör budskapen lätta att minnas. En bra berättelse lyfter fram kärnan i det vi vill förmedla och gör budskapet synbart och greppbart. En bra story berör och övertygar.
Sälj in din idé med storytelling
EN WORKSHOP OM STORYTELLING SOM ARGUMENTATION
Det här är en workshop där du lär dig grunderna i hur du bygger och förmedlar en story som stärker värdet på och ökar behovet av din idé. Till kursen tar du med dig ett embryo till din story. Med hjälp av de tekniker och den feedback du får under dagen, utvecklar och förbättrar du stegvis din story till dess den är färdig att använda.
En workshop fylld med energi, inspiration och skaparkraft som ger deltagarna kunskaper, verktyg och träning i hantverket storytelling.
UR KURSINNEHÅLLET
Öppna upp för berättandet - aktivera fantasi och kreativitet
Forskningsrön om storytelling och hjärnan
Berättarteknik, dramaturgi och struktur
Att finna och förfina storyns bärande budskap
Muntligt berättande - ordval, kroppsspråk, röst och publikkontakt
MÅLGRUPP
En workshop som passar alla som vill beröra och få andra att lyssna och minnas, till exempel produktutvecklare, säljteam, kommunikatörer och ledare.
EFFEKTER
Positionera dig och skapa uppmärksamhet för din idé
Omvandla fakta och abstrakt information till konkreta och meningsfulla budskap
Väck andras motivation till engagemang
KURSFORMAT
Workshop - hel- eller halvdag
6-12 personer
Interaktiv föreläsning 60-90 minuter < 100 personer
Fler sätt att använda storytelling
Storytelling
som metod för
starkare team
Storytelling är ett sätt att argumentera men det kan också tjäna ett annat syfte. Det kan användas som ett pedagogiskt verktyg eller metod där medlemmarna i team och grupper byter erfarenheter och delar berättelser med varandra för att identifiera gemensamma värden och stärka tilliten.
Förankra kärnvärdena
Storytelling kan användas för att hitta, förankra och befästa organisationens värdegrunder. Många ledningsgrupper lägger ner stor möda på att identifiera och jobba fram organisationens kärnvärden. Genom att lyssna till medarbetarnas upplevelser från externa och interna möten med kunder, chefer eller kollegor kan de viktiga och riktiga kärnvärdena synliggöras och ge dem större legitimitet. Att använda storytelling under en workshop blir ett konkret
sätt att uppleva innebörden av
och känna delaktighet och
stolthet över varumärket.
Stärk tilliten
Storytelling kan användas för att stärka tilliten inom ett team eller en arbetsgrupp. Det handlar inte bara om att berätta, utan även om att lyssna. När en grupp människor som jobbar tillsammans delar berättelser om vad de tänker, tycker och känner i jobbet blir andra värden än professionella förmågor uppmärksammade och det skapas
ett emotionellt kitt mellan
individerna som fördjupar relationerna och gör gruppen starkare. Storytelling använt som
en metod för att locka fram
och lyssna till varandras berättelser stärker
företagskulturen.